Valid HTML 4.01 Transitional

Ověřit CSS!
Mapa webu     Kontakt     Chyba?

Glossary ico
         Glosář

Náhodný výběr:

Hříva radosti
29.8.2010
Hříva radosti

Hle, člověk!
26.8.2010
Hle, člověk!



Recenze Sigma 70-300 mm F4,0-5,6 APO DG MACRO
Celkový pohled na objektiv se sluneční clonou

Dnes Vám představím nejstaršího člena mé malé Sigma rodinky - zoom teleobjektiv Sigma 70-300 mm APO DG MACRO, mnou často zvaný Tele, Teleto či Telátko. Do mé výbavy přibyl dne 23.8.2008. Chtěl jsem tehdy objektiv vyšších kvalit, než jaké mi nabízel setový Canon EF-S 18-55 mm, a rozhodoval jsem se, jestli jako první koupím objektiv základního rozsahu Sigma 17-70 mm DC IF, nebo tento teleobjektiv. Má volba padla na teleobjektiv proto, že díky staré EVF KM Dimage Z5 jsem si oblíbil velkou moc dlouhého ohniska - možnost nemuset se k oběti příliš přibližovat.

Můj oblíbený styl - teleportrét

I když nerad fotografuji reportáže, protože i když člověk něco umí, často o výsledku rozhodne štěstěna sama, lidi fotografuji rád. Ale kdy jste naposled viděli člověka, který automaticky udrží přirozený výraz, když mu strčíte objektiv takřka do tváře? Jak vidíte na fotografii, díky tomuto objektivu lze zachytit krásné výjevy odehrávající se ve tvářích vašich obětí, leckdy aniž byste je vůbec vyrušili. Samozřejmě nemusíte mířit jen na lidské tváře, leckdy je jednoduše nemožné dostat se k objektu fotografování blíže; ať už jde o divoká zvířata, či mříže limitující přístup k nim v zoologických zahradách, nebo prostě o výšku architektonického prvku nad zemí. Pan Pihan kdysi řekl: "Kdo však jednou pohlédne do hledáčku zrcadlovky, již nemůže jinak…" - a já dodávám, že když si hraji, je mým nejoblíbenějším pohledem právě ten skrze teleobjektiv.

Základní míry

Míry objektivu

Když dostanete tento objektiv do ruky, povšimnete si jeho štíhlého vzezření - doby, kdy teleobjektivy připomínaly bazuku, jsou dnes velmi dobrovolnou záležitostí. Jak vidíte na snímku, moji přátelé určili délku tohoto objektivu na rozumných 14 cm, a jak výrobce udává, před tělem fotoaparátu bez přední krytky bude objektiv čnít pouhých 122 mm - tedy při zaostření na nekonečno a ohnisku 70 mm. Průměr závitu pro filtr je 58 mm, ale upřímně říkám, že v tomto případě ho nejspíše nepoužijete, protože filtr, to je takové zařízení, které ubírá světlo - a při držení plného ohniska 480 mm (35 mm eq.) v ruce je světlo velkou cenností. Zoomování probíhá po směru hodinových ručiček, pro přiblížení scény je tedy třeba točit po směru hodinových ručiček, pro oddálení proti. O zoomování se stará mohutný prstenec s axiálně drážkovaným pogumováním, který dobře padne do ruky a dovoluje příjemně přesně nastavit ohniskovou vzdálenost. Ostření zajišťuje přední prstenec z černého semišově zdrsněného plastu, který tvoří i většinu povrchu zbytku objektivu. O přepínání ostření mezi manuálem a automatem se stará přepínač umístěný u bajonetu na straně levé ruky, a vzhledem k tomu, že jde o telemakro objektiv, je přítomen ještě jeden přepínač, který odemyká "makro rozsah" ostření.

Míry objektivu v nejdelší podobě

Pokud jste ale do chvíle koupě tohoto objektivu byli zvyklí na setový Canon, mohly by Vás dosti překvapit míry objektivu při stavu, ve kterém dosáhnete maximálního zvětšovacího poměru - tedy 1:2. Když ještě k tomu budete potřebovat sluneční clonu (a ten černý barel je u tohoto objektivu velmi užitečnou pomůckou), dostanete se s délkou vybavení před Vaším okem přes 30 cm, a to už je pořádný kus. Minimální zaostřovací vzdáleností je zhruba 95 cm od roviny snímače, takže jste přes půl (bez clony tři čtvrtě) metru od fotografovaného objektu - což z tohoto objektivu dělá výborný nástroj pro fotografování hmyzu a jiných živočichů velikosti kolem 4-5 cm. Píši to ale hlavně proto, že je opravdu dobrým nápadem dávat na plně protažené vybavení pozor, protože není nesnadné okrajem clony o něco zavadit, a s takovou pákou nehoda přijde příliš snadno. Dalším úskalím, které Vám délka objektivu může připravit, je zkouška ohněm Vaší stativové destičky. Když je potřeba fotografovat "na výšku", člověk jednoduše vyklopí stativovou hlavu do vertikální polohy. To však může snadno vyústit v postupné pootáčení fotoaparátu směrem k zemi, pokud nemáte kvalitní styčný povrch destičky a/nebo pevně utažený šroub. I při tak velkých změnách délky jsem však nepozoroval výraznou netěsnost vůči prachu. Mechanické zpracování je mně osobně velmi příjemné, bez vůlí a přesné, přičemž drží nastavení a nesjíždí. Přepínače jsou logicky umístěné a dobře ovladatelné.

Porovnání délek objektivu v různých stavech

Jak vidíte na obrázku, hlavním činitelem prodlužujícím délku objektivu je zoom. Při změně ohniskové vzdálenosti se přední člen neotáčí, takže na použití filtru to nebude mít vliv. Jenže při ostření tomu je jinak. Přední člen se při ostření otáčí, takže s anizotropními filtry budete muset zacházet opatrně - nejprve zaostřit, teprve poté nastavit filtr. A to natolik šikovně, abyste nepohnuli ostřením, což se dá zvládnout buď pevným držením ostřícího prstence vzhledem k tělu objektivu a/nebo používáním automatického ostření, jehož mechanismus přece jen nedovoluje přednímu členu otáčet se tak snadno.

Porovnání délek objektivu na těle

Jak jste si asi všimli na předchozím snímku, škála zobrazovacích poměrů na Vás vykoukne až od jisté úrovně zaostření - ale to je v pořádku, kdo by potřeboval znát astronomické zobrazovací poměry, když ostří poblíž nekonečna? Na snímku vedle vidíte pohled na fotoaparát s nasazeným objektivem v nejkratší a nejdelší podobě - zařazuji jej proto, abych ilustroval jednu ne úplně příjemnou zkušenost. Když totiž máte aparát s takto vytaženým objektivem v rukou celý den, a máte-li navíc rádi focení "ze dvou prstů", můžete se připravit na to, že večer Vás budou notně bolet klouby a pohyblivost prstů nebude tím, čím bývala. Sčítejte se mnou - 600 g na tělo s akumulátorem a kartou, 550 g na objektiv a v případě, že fotografujete například ples z pódia, co třeba připočíst ještě 550 g na externí blesk? Dohromady máme 1700 g, a taková hmotnost se už pronese - ponaučení zní: odpočívejte, kdy můžete, a prsty protahujte.

Ostření - pohoda a klid

Přepínač ostření - automat / manuál

Ostření s tímto teleobjektivem je pro mě osobně velmi příjemnou činností. Jen velmi nerad manuálně ostřím se širokoúhlými objektivy, protože ty obvykle mívají i při otevřené cloně (která je nutná, abychom v hledáčku viděli co nejlépe) relativně velkou hloubku ostrosti, takže bývá obtížné zaostřit přesně, jelikož vidíme objekty v hledáčku malé a téměř všechny se proto jeví ostré. S teleobjektivem je situace diametrálně odlišná - v hledáčku bývají ostré opravdu jen objekty v rovině zaostření, a tak je velmi snadné určit, co opravdu ostré je a co není. Díky této skutečnosti se nám nabízí i zcela jiný pohled na svět - vidíme jej v tenkých řezech a jsme věcem mnohem blíže, než bychom mohli být díky vlastnímu oku. Díky textuře matnice je možné zaostřit velmi přesně a díky mechanickému zpracování ostřícího prstence je ostření hbité, a přesto přesné. Na statické nebo nepříliš rychle se pohybující objekty je tak radost ostřit manuálně - pokud ovšem máte správně nastavenou dioptrickou korekci hledáčku.

Přepínač ostření - normální / makro

Druhým a posledním přepínačem, který na objektivu naleznete, je přepínač Normal / Macro, který Vám odemkne nejkratší zaostřovací vzdálenosti. Použití tohoto přepínače však má své limity - například je možné použít polohu "Macro" jen při ohnisku mezi 200 a 300 mm, jak je naznačeno přímo u přepínače. Když budete mít nastavenu nižší ohniskovou vzdálenost, přepínač bude fixovaný v poloze Normal. A naopak, když budete přepnuti v poloze Macro a budete ostřit pod mez rozsahu Normal, přepínač bude fixovaný v poloze Macro. V tomto případě také nepůjde zoomovacím prstencem pootočit pod 200 mm. Popravdě jsem si zatím vždy zarážek všiml včas, takže jsem jim neublížil, ale raději bych to příliš nepokoušel, přece jen jde o jemnou mechaniku, a tak je dobré mít na paměti, ve které poloze přepínač je, a přizpůsobit tomu své pohyby. Co se týče rychlosti automatického ostření, na rozsahu Normal je po celém rozsahu ohnisek třeba k přeostření od nekonečna na nejkratší zaostřovací vzdálenost nebo naopak zhruba 1 s. Na rozsahu Macro je třeba zhruba 1,7 s. Možnost automatického ostření (hlavně tedy AI Servo) využijete tam, kde Vaše prsty nebudou stíhat - u nepravidelně se pohybujících objektů. Přiznávám, že tam je automatické ostření k nezaplacení, a je rozumně rychlé, pokud máte dost štěstí a umu, abyste nenechali ostření "lovit".

Zoom

Porovnání záběrů při extremálních ohniscích

Objektivy s pevným ohniskem dosahují při stejné ceně rozhodně o třídu vyšší optické kvality, ale jak jsem avizoval v úvodu, s tímto objektivem si rád hraji. A k dobré zábavě rozhodně přispívá rozumný rozsah ohniskových vzdáleností. Je ekvivalentem zhruba čtyřnásobného přiblížení, což je pro kompoziční účely více než dostatečný rozsah, a přitom se povedlo udržet po celém rozsahu velmi rozumnou optickou kvalitu. Kresba je na 300mm konci popravdě trochu měkká, ale nijak nepříjemně. Na snímku vidíte porovnání výřezu scény při 70 mm a při 300 mm. Změna ohniskové vzdálenosti je opravdu hbitá, jelikož rozsah otočení prstence z extrému do extrému je pouhých přibližně 90°. Nejde však o objektiv parfokální, takže po změně ohniskové vzdálenosti je třeba mírně doladit ostření - na to je dobré nezapomínat zvláště, pokud měníme ohniskovou vzdálenost směrem nahoru. Na tomto místě bych se rád ještě vrátil k "lovům beze zbraní" na živé cíle. Samozřejmě si můžete zvolit zvířátka, ale již v úvodu jsem psal, že výjevy ve tvářích lidských obětí bývají velmi vděčným tématem.

Koláž výrazů zachycených při dlouhých ohniscích

Důvod, proč mi tento objektiv tak vyhovuje, spočívá nejen v tom, že se nemusím příliš přibližovat, ale také v tom, že díky rozsahu ohnisek je snadné a rychlé zarámování scény beze změny fyzické pozice. Možná Vám to přijde jako zbytečně dlouhé rozepisování zjevného - vždyť jde o zoom objektiv - ale věřím, že pokud jste dosud nic podobného nevyzkoušeli, bude tato možnost velmi příjemným překvapením i pro Vás. Co se týče extrémů, SPZ automobilu si přečtete v hledáčku ze sta metrů, po vyfotografování z ještě mnohem větší vzdálenosti - proto Vás mohu jen srdečně pozvat do světa, kde jsou vzdálenosti tak nějak menší.

DOF - Hloubka ostrosti

Porovnání hloubky ostrosti v exrémních nastaveních

Hloubka ostrosti byla vlastně prvním důvodem, kvůli kterému jsem začal toužit po zrcadlovce. Kdo fotografuje s kompaktním fotoaparátem, obvykle má snazší práci při ostření (resp. jeho automatika má snazší práci), ale na druhou stranu stěží při 1/2,5'' snímači dosáhne izolace hlavního motivu od nepříliš vzdáleného pozadí. Díky většímu snímači a dlouhým ohniskům jsem si splnil další svůj sen - jak můžete vidět na fotogafiích, díky velikému rozsahu clonových čísel (f/4,0 - f/29 na 70 mm, f/5,6 - f/32 na 300 mm) máte ve volbě hloubky ostrosti opravdu volnou ruku - pokud tedy nosíte stativ a fotografujete statickou scénu. Zároveň můžete dosáhnout jen několikamilimetrové hloubky ostrosti, což Vám dovolí skvěle oddělit hlavní motiv od pozadí, i když jej od něj nemůžete dostat příliš daleko. Pro toho, kdo má rád jednoduché fotografie a nepotřebuje tedy narovnat na omezenou plochu snímku 148 objektů pro svou dokonalou metaforu, je tato vlastnost jako ušitá.

Porovnání hloubky ostrosti v reálném snímku

V reálném použití potom hloubka ostrosti vypadá tak, jak ji ukazuje obrázek. Kritickým činitelem pro měkce rozmazaná pozadí (která mám velmi rád) je bokeh. Mně osobně je bokeh produkovaný tímto objektivem velmi příjemný. Velkou zásluhu na tom má šestilamelová dobře tvarovaná clona. Sami můžete posoudit příjemnost bokehu třeba na ukázkových snímcích v závěru tohoto článku. Ale rozhodně nedoporučuji opakovat můj kousek se stativem uprostřed kolejiště hojně používané železniční trati, kde jsem lovil ukázkový snímek mezi dvěma průjezdy vlaků.

(Tele)makro

Škála zobrazovacích poměrů

V typovém označení tohoto objektivu najdete heslo "Macro". Popravdě je to označení trochu zavádějící, definujeme-li "makro" jako zobrazení v životní velikosti, tedy v poměru 1:1. Rámeček vyplníme objektem dlouhým zhruba 45 mm na delší stranu (při dané velikosti snímače), což tedy odpovídá poměru 1:2. Je to poměr vhodný na většinu velkého hmyzu, ale u mravenců již bohužel nepochodíte. Skvěle se také hodí na celou řadu kvítků a podobných objektů, ale skutečné makro to jednoduše není. Stále je však výsostně vhodné používat tento objektiv na fotografování hbitých šestinohých potvůrek, od kterých můžete zachovat i při maximálním zobrazovacím poměru rozumný odstup - přes 70 cm od přední čočky (a 95 cm od roviny snímače). Když jsem objektiv vybíral, našel jsem zmínky o tom, že z hlediska optické kvality je vhodnější fotografovat na 200mm ohnisko a udělat ze snímku výřez ekvivalentní 300mm ohnisku, místo fotografování přímo na 300 mm. Prý je kresba na 300 mm až příliš měkká a výsledný produkt je nekvalitní. Na tento mýtus se podíváme blíže.

Porovnání kvality makra při 200 mm a 300 mm

Na snímku vidíte fotografie stejné scény pořízené při nejnižší zaostřovací vzdálenosti na 200 mm a 300 mm. Fotografie při 200mm ohnisku byla oříznuta a interpolována do stejného rozlišení jako fotografie při 300mm ohnisku. Z obou potom byla zvětšena označená oblast do výřezu 1:1. Můžete vidět, že jakkoli by kresba mohla být na nejdelším ohnisku měkčí, stále je lepší volbou pro dosažení velkého zvětšení fotografovat na maximální ohnisko. Samozřejmě je lepší použít 200mm ohnisko, pokud máte možnost přiblížit se k fotografovanému objektu a ten je dostatečně velký, protože optická kvalita opravdu bude v takovém nastavení vyšší, než kdybychom zvolili nejdelší ohnisko, ale pokud potřebujete dosáhnout maximálního zvětšení, je 300mm a nejkratší ostření jasnou volbou. Při fotografování v maximálním zobrazovacím poměru však nemohu než doporučit skutečně pevnou ruku, stativ, nebo dokonce blesk.

Příslušenství

Sluneční clona

U tohoto kousku vybavení se budete relativně často potýkat se světlem, které Vám do objektivu svítí ze stran, ze kterých ho nepotřebujete. Když člověk fotografuje širokoúhlým objektivem, často stačí malý pohyb a člověk si povšimne světelného zdroje, tvořícího nehezké artefakty, těsně mimo scénu. S teleobjektivem si ale takového zdroje náhodně povšimnete mnohem méně pravděpodobně. Proto se může snadno stát, že nechtěným osvícením nějaké prachové částice vznikne v temné oblasti snímku podivné prasátko, a je zle. K tomuto účelu je objektiv vybaven vyobrazenou sluneční clonou. Vzhledem k tomu, že přední člen objektivu se otáčí, je clona řešena symetricky - je tedy pláštěm komolého kuželu. Její vnitřní povrch tvoří stejný černý plast, jako její vnější povrch, avšak zdaleka ne tolik lesklý.

Sluneční clona nasazena reverzně

Clona je dostatečně dlouhá, aby skutečně efektivně odstínila parazitní světlo. Její nasazení na objektiv zajišťuje rychloupínací systém. Stačí clonu nasadit, pootočit až po citelné a slyšitelné zapadnutí upínání, a clona je připravena k použití. Když clonu nebudete chtít používat, ale budete ji chtít mít připravenou k pohotovému nasazení (nebo s sebou nebudete mít brašnu, do které by se vešla), můžete ji na objektiv nasadit reverzně. Povšimněte si však, že clona v takovém případě zcela překryje ostřící prstenec (na 70mm ohnisku), takže práce s objektivem je potom o něco obtížnější. Musíte si dávat pozor, abyste neblokovali skrze clonu pohyb při automatickém ostření (ano, clona se otáčí spolu s předním členem), a pokud ostříte manuálně, musíte točit clonou. Zoomování je možné i nadále, i při 70mm ohnisku - to ostatně můžete vidět na obrázku.

Krytka objektivu

Krytka objektivu klasicky drží v závitu pro filtr, a s jejím upínáním mám dobré zkušenosti. Rozpěrný systém je řešen u Sigmy klasickými pružinami na obou stranách krytky, a jsem s ním velmi spokojen, protože ani po letech není nijak vymačkaný a krytka stále výborně plní svůj ochranný účel. Upozorňuji, že drobné oděrky po povrchu objektivu i příslušenství ani fotografie krásné slečny nejsou součástí dodávky; a jak se tam dostaly, to je jiný příběh.

Prach - mladý ale věčný nepřítel

Zadní čočka objektivu při 70 mm a 300 mm

Již v úvodu bylo avizováno, že zadní čočka objektivu při změnách ohniskové vzdálenosti popojíždí vpřed a vzad. To je ve spojitosti s uzavřenou komorou fotoaparátu jasný převlečený měch. Tento měch musí zákonitě při zvětšování vnitřního objemu (tedy při zvyšování ohniskové vzdálenosti) někde nabírat vzduch - a to se může dít jedině z okolí pomocí netěsností. Že se to děje, je zjevné - objektiv přece po vyzoomování nezajíždí podtlakem zpátky. Vzduch z okolí se tedy dovnitř zjevně dostane - a kde jinde může přistát, než na čočce objektivu, zrcátku, nebo ještě hůře, na snímači. Tam se obvykle dostává, když zrcátko víří vzduch v komoře, nebo když zoomujeme směrem dolů, kdy zadní čočka naopak vzduch z objektivu vytlačuje. Přesto všechno však za chvíli, po kterou jsem používal setový objektiv, na snímači přistálo více prachu než za léta s tímto teleobjektivem. Canoní bajonet je dobře vyřešené spojení, a netěsnosti mezi prstenci a pohyblivou přední částí objektivu jsou natolik malé, že nejrizikovějším momentem stále zůstává výměna objektivu, nikoli jeho používání.

Ukázkové snímky - dále, než se zdá

Níže uvedené ukázkové snímky jsou "živými" fotografiemi. Mým cílem nebylo ukazovat striktně technické výsledky, ale pootevřít Vám vrátka do světa, kam Vás tento teleobjektiv může vpustit. Proto opět berte snímky s rezervou a s tím, že nejsou tím nejlepším, co objektiv umí.

SnímekVýřez 1:1

Ukázkový snímek č. 1Ukázkový snímek č. 1 (výřez)
Expozice: 1/160 s | Clonové číslo: 11 | ISO: 100 | Ohnisko: 300 mm | Blesk: ano

Ukázkový snímek č. 1Ukázkový snímek č. 2 (výřez)
Expozice: 1/250 s | Clonové číslo: 9 | ISO: 400 | Ohnisko: 263 mm | Blesk: ne

Ukázkový snímek č. 1Ukázkový snímek č. 3 (výřez)
Expozice: 1/160 s | Clonové číslo: 14 | ISO: 200 | Ohnisko: 190 mm | Blesk: ano

Ukázkový snímek č. 1Ukázkový snímek č. 4 (výřez)
Expozice: 1/200 s | Clonové číslo: 5,6 | ISO: 400 | Ohnisko: 108 mm | Blesk: ano

Ukázkový snímek č. 1Ukázkový snímek č. 5 (výřez)
Expozice: 1/160 s | Clonové číslo: 8 | ISO: 400 | Ohnisko: 300 mm | Blesk: ano

A jak to celé vypadá?

Kompilace pohledů na fotoaparát s teleobjektivem

Popravdě řečeno pro mě byl celkový vzhled fotoaparátu s nasazeným teleobjektivem velmi příjemným překvapením. Jednak jde o v porovnání s tělem aparátu impozantní kousek skla, a jednak má červený proužek - a to každého Canonistu hřeje u srdce! Když ale odhlédneme od nepodstatného narcismu, je sestava výborně vyvážená a padne do ruky. Mechanické zpracování je u Sigmy tradičně výborné, objektiv je dostatečně tuhý, díky čemuž při fotografování "nahoru" nebo "dolů" nesjíždí. Automatické ostření je spolehlivé a relativně rychlé, světelnost je při daném rozsahu a cenové relaci velmi rozumná. Jediným nebezpečenstvím spojeným s tímto objektivem může být nestabilita na stativu či zvýšené nebezpečí úrazu objektivu díky jeho délce. To vše ale, alespoň v mých očích, bohatě vyváží kouzelný pohled do dálky.

Váš Šíma



Diskuze:
Přezdívka: Text:
Ověřovací kód: 6 + 9 =
Sima
22.9.2013, 13:32
Rádo se stalo. Bylo mi potěšením, pokud článek alespoň někomu pomohl. :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
sonka
22.9.2013, 13:25
moc hezky napsáno :-) děkuji
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
23.12.2012, 8:25
Tu APO verzi právě novou už nemají. Takže koupím tu klasickou ma megapixelu za 3000,- a uvidím. Není to zas tolik peněz, abych toho nějak litoval :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sima
22.12.2012, 23:56
Máš na mysli ten portrét? Ten možná byl dokonce v BW i focený. Asi už neseženu verzi v plném rozlišení - ale měj na paměti, že je to jen cvak při čekání na exkurzi. Obecně je asi lepší koukat na ty ukázkové výřezy 1:1 dole a uvažovat při koukání na ně situaci... On člověk z objektivu vytáhne mnohem víc, když si ve studiu pořádně nasvítí nějaké product foto, ale tohle jsou všechno reálné snímky. To byl také můj záměr, nefotit v ideálních podmínkách, abych propagoval sklo. Takhle prostě budou vypadat fotky, které z toho polezou - možná o něco lépe, pokud umíš lépe fotit - ale asi nemá smysl prohledávat pixely na reálných snímcích. To má smysl na evaluačních tabulích s obrazci. Já si to sklo prostě nemohu vynachválit. :-)

A pro pořádek - já ten svůj kousek koupil na Aukru za 3900,- a je to opravdu APO DG. Abych pravdu řekl, mám zatím s nákupy (naštěstí) na Aukru, případně paladix.cz, jen dobré zkušenosti. ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
22.12.2012, 19:23
Máš barevnou variantu tý úplně první fotky tady v recenzi? Ta kresba mi přijde takový měkká. Nebo je to jen hůře zaostřený? Po novém roce ho plánuju objednat, ale pořád prohlížím co nejvíc fotek, abych viděl, jak to fotí.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
4.12.2012, 19:43
Jde o to, že tuhle Sigmu, co je v recenzi (bez stabilizace), ale bez APO členu (s APO se už asi neprodává zase) se dá koupit za 3.000,-. Tamron je cca za 4.000,-. Stabilizované verze, o které jsi původně mluvila začínají kolem 10.000,- a to Tamron i Sigma.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Terezka
3.12.2012, 23:26
Jelikož jsem na to musela celý večer myslet, podívala jsem se po faktuře a zjistila, že Tamron mne stál 8688 Kč. Akutálně ho mají v (dražším) Megapixelu za 9790 Kč (v názvu přibylo AF, ale sklo je stejné), takže patrně hledáš špatný objektiv. ;-)
Jistý cenový rozdíl tam stále je, na druhou stranu se jedná o investici, která se člověku - s trochou dobré vůle a snahy - časem vrátí. :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Terezka
3.12.2012, 17:8
Nu, kupovala jsem ho začátkem letošního jara (uznávám, že na czc.cz ho tehdy měli nejlevněji) za cca 10000 Kč. Tehdy byl rozdíl mezi Tamronem a Sigmou zhruba 3000 Kč.
Nechce se mi věřit tomu, že by za těch pár měsíců Sigma tak výrazně zlevnila a/nebo Tamron tak výrazně podražil, že by se rozdíl cen vyšplhal na mou pořizovací cenu. Pokud tomu tak skutečně je, omlouvám se za vmísení se do diskuze. Taková suma, samozřejmě, není zanedbatelná. ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
3.12.2012, 8:15
Terezko důležité je ale říct, že cenový rozdíl mezi stabilizovaným Tamronem a touto SIgmou je skoro 10000,- To není úplně málo :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Terezka
2.12.2012, 20:55
Dobrý večer,
původně jsem nad touto Sigmičkou také uvažovala, ale nakonec vyhrál Tamron SP 70-300/4-5,6 Di VC USD, tak ho uvádím jako možnou alternativu.
Jsem s ním skutečně maximálně spokojená, pokusím se v krátkosti shrnout některé jeho vlastnosti:
- ačkoli nejsem fanoušek stabilizace, musím uznat, že v tomto případě skutečně funguje a má smysl
- je dodáván s mohutnou sluneční clonou (+ má dobrou antireflexní úpravu, takže problémy s reflexy zaznamenávám skutečně zřídka)
- další plus je crop factor
- má vyšší hmotnost, což může být i nevýhoda (mám Canon EOS 50D - když na něj nasadím tele a externí blesk, už je ta hmotnost, pro malou holčičku, znát), ale výhody převažují - není to žádný plasťák, je to tuhé sklo
- není problém s filtry - má USD, při zaostřování se neotáčí přední obruba (a je to rychlovka)
- při odclonění je pozorovatelná vinětace, ale není to tragické

Velice mile mne překvapil poměr cena/výkon. A skvěle se s ním fotografují zvířátka! ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sima
2.12.2012, 16:26
Jo, když má člověk rozumně velký ateliér, nemám námitek. :-D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
2.12.2012, 16:18
Do ateliéru se světlama si myslím padesátka ideální. Není to ani moc krátký, ani moc dlouhý. S Nikonem 75mm, což si myslím, že je akorát.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sima
2.12.2012, 16:13
No, jak z toho článečku vyplývá, já si ho nemohu vynachválit. Jistě by se našlo něco kvalitnějšího, ale těžko za cenu, kterou mohu zaplatit. :-)

Nad nějakou obyčejnou padesátkou (ne zrovna tou f/1,2 Lkovou :-D ) jsem také přemýšlel, ale nakonec jsem to zavrhnul s tím, že objektivy kolem tohohle rozsahu potřebuji i na pohotovější focení, a přece jen je rychlejší otočit kolečkem, než cupitat vpřed a vzad. Nemluvě o tom, že někdy chci měnit perspektivu záměrně. :-) Jako pevné sklo mi naprosto vyhovuje Sigma 105 mm F2.8 EX DG MACRO, protože tou obvykle fotím vážně výhradně zblízka, případně nějaké speciální portréty... Takže do padesátky zatím nejdu, ale rozhodně od ní nikoho nezrazuji. :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
2.12.2012, 15:23
Taky ho asi po Vánocích objednám. Teď jsem koupil pevnou 50mm/1,8, mám 18-105/3.5-5.6 a teď potřebuju ještě něco dlouhýho do ZOO :-)
Díky za postřehy.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sima
2.12.2012, 14:8
Ano prosím, nestabilizovaná.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bartyx
2.12.2012, 13:24
Asi je to ta nestabilizovaná verze, co?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Veškerý obsah, design a kód jsou duševním vlastnictvím autora!
V případě zájmu o využití jejich částí k jiným než soukromým účelům, mě neváhejte kontaktovat na:
e-mailu: simahnyk@seznam.cz
ICQ: 301-524-126     status